1.4.11

April Fool's Day



HARAM!!

My dear friend...
let me share with you all something..
maybe some of you had already know about it
why April fool is forbidden in Islam..


Pada abad ke 8 masihi,Sepanyol berkembang menjadi sebuah negara Islam yang maju dan makmur bila ditadbir oleh pemimpiN Islam.Keadaan ini tidak disenangi oleh orang kafir yang berjiran dengan Sepanyol.Mereka mahu melihat Islam hancur tapi usaha mereka selalu gagal.Tetapi,akhirnya pihak kafir menemui jalan untuk menghancurkan penduduk Islam di Sepanyol.Caranya mudah.

Dengan melemahkan iman mereka melalui serangan pemikiran dan budaya untuk memecahkan perpaduan umat Islam.Strategi ini berjaya dan akhirnya secara perlahan Sepanyol jatuh ke tangan tentera Salib.Tentera Salib amat kejam.Masyrakat awam termasuk wanita dan kanak-kanak dibunuh tanpa peri kemanusiaan.Satu demi satu daerah di Sepanyol berjaya ditakluki sehinggalah tentera ini tiba di wilayah terakhir iaitu Granada.

Penduduk Islam di daerah ini terpaksa bersembunyi di dalam rumah untuk menyelamatkan diri.Lalu tentera salib membuat satu penipuan.Mereka mengumumkan penduduk Granada dibenarkan keluar dari penempatan mereka dengan selamat dan dibenarkan menaiki kapal yang telah disediakan untuk keluar daripada Sepanyol.Percaya dengan apa yang telah dijanjikan oleh tentera salib,maka ribuan penduduk Islam keluar dari rumah lalu berkumpul di pelabuhan.

Tentera salib yang bersembunyi lantas membakar keseluruhan penempatan di situ termasuk golongan Islam yang masih bersembunyi di dalam rumah.Ribuan umat Islam yang sudah berkumpul di pelabuhan hanya tergamam tanpa dapat membuat apa-apa bila melihat tentera salib bukan sahaja membakar rumah-rumah malah membakar kapal-kapal yang dijanjikan untuk membawa mereka keluar dari wilayah itu.Mereka semua terkepung.Lalu tentera salib dengan kejam menyerang dan membunuh kesemua umat Islam di pelabuhan itu termasuklah kanak-kanak dan wanita.

Yang kedengaran hanyalah gema takbir diiringi jeritan dan tangisan.Tiada seorang pun penduduk Islam yang terselamat.Mayat bergelimpangan,laut yang biru bertukar merah.Dan tragedi berdarah ini berlaku pada 1 April 1847 Masihi dan dikenali sebagai 'THE APRIL FOOL DAY' oleh golongan Kristian......


therefore my friend... why should we celebrate it?? and why do we need to follow other people's custom if its only will lead us to bad things..

making fun of people is not a good thing..

yeah.. we all make mistakes

but from now please say no to April Fool

:)

p/s: I just copy paste it from somebody's note.. tanx aite